Degustirajući i upoređujući
razlike u ukusu kod tri boce legendarne prokupačke Stomaklije iz različitih
godina, razmišljao sam o nekoliko pitanja koja izlaze iz granica razgovora o
piću, ali opet imaju duboke veze sa njim. Prvo je pitanje nedostatka
jednostavne, ali kvalitetne rakije na alkoholnom tržištu Srbije. Širok je
prostor ostao nestankom Manastirke, Stomaklije, Bardaklije. Konzument rakije ponekad želi da uđe u bistro, popije poznatu
rakiju, pristojne cene i poznatog ukusa. Sa ovim rakijama
imali smo upravo takvu ponudu koju još uvek nisu u mogućnosti da ispune mali
rakijski podrumi.
Za ovu priču interesantan je
podatak da na viski tržištu, i pored izuzetne ekspanzije i popularnosti single
malt viskija, udeo maltova ne prelazi 30% od ukupnog prometa. U fri šopovima,
na policama trgovinskih lanaca, u barovima i kafanama, i dalje se mnogo više
prodaje običan, blendirani viski poznatih proizvođača, na koje su ljudi kroz
decenijsku konzumaciju navikli. Čak i specijalizovane radnje, sa klijentelom iz
više društvene klase, više prodaju blendove od ekskluzivnih maltova. Ni
razvijeni Zapad ne kupuje masovno skupa i luksuzna pića.
Svako tržište alkohola mora da
ima pristupačno ali kvalitetno „masovno piće“. Stomaklija je bila jednostavan i kvalitetan
proizvod koji je nažalost u jednom trenutku dobio podrugljiv naziv industrijska rakija. Međutim, ova travarica
je živi dokaz da je industrija Srbije i te kako umela da napravi rakiju, da
odabere bocu, da kreira imidž. Naravno, ovo nikako ne znači da se ne proizvodi visokokvalitetan alkohol. Naprotiv, vrhunske rakije su tu da
inspirišu, nagrade, čestitaju, iskažu poštovanje, ali da bi se popile, uvek traže
povod.
Druga stvar na koju nas podseća
Stomaklija je tužna činjenica da se u Srbiji svakih nekoliko decenija počinje
ispočetka u svim oblastima društvenog života. Ovo počinjanje od nule obično prati
otvoren prezir prema stanju koje je bilo pre. Svako malo krećemo sa novom
industrijom, privrednom granom, ili tradicijom. Stalna promena ideološke
orijentacije i ekonomske logike dovodi to toga da se jako teško stvara
tradicija u bilo kojoj oblasti. Kada se ovom doda da se lako odričemo
dostignuća i rezultata prethodnih generacija dolazimo do situacije gde ne
postoji kontinuitet.
Posle Drugog svetskog rata
likvidirana je klasa najvećih proizvođača i farmera, a sa njom je nestala i
tradicija i praksa krupnog srpskog seljaka. Nacionalizovane su fabrike i od
njih su stvoreni industrijski giganti socijalističke proizvodnje. Kada su ovi
počeli da proizvode kvalitet, stekli praksu i razvili tehnologiju,
došle su vulgarne liberalne reforme. Kroz proces „burazerske privatizacije“
nestali su plodovi višegeneracijskog rada velikih kombinata. Sada smo u
situaciji da se proizvoda kao što je Stomaklija sećamo sa nostalgijom.
Skoro da je nemoguće shvatiti
kako su propali veliki kombinati i preduzeća za proizvodnju alkoholnih pića u
Srbiji. Kako je moguće da budu uništeni Prokupac, Rubin, Vino Župa, Navip? To
je pitanje pre svega za tehnokrate koje su preuzeli vođenje ovih industrija
posle još jedne političke prekretnice i još jednog diskontinuiteta sa
istorijom. Da budem iskren, potrebno je bilo uložiti ogroman napor da se dovedu
do ekonomske propasti firme čiji su proizvodi imali konstantnu visoku tražnju,
siguran izvoz, stabilnu potrošačku bazu, jaku sirovinsku bazu i solidnu
tehnologiju. Čovek ne može, a da se ne zapita kakva se to ekonomska
nauka izučava na MBA fakultetima za biznis, sa kojih su došli naši tehnokratski
reformatori? Takođe, propast ovih giganata govori i o poslovnom talentu nosilaca privatnog kapitala koji je preuzeo ove firme.
Inače, Stomaklija, rakija koja
nam je inspiracija za ova pitanja, trenutno može da se nađe jedino na internet
aukcijama gde košta pet puta skuplje od svoje nekada redovne cene. Moguće je naleteti na bocu kada čistite podrum ili ako nasledite dedin bar.
Rakija Stomaklija se
proizvodila od 1978. do 2012. godine. Sve proizvedeno posle ove godine nije
originalna Stomaklija već franšiza koju svake godine otkupljuje druga firma. Ne
znamo ko danas puni nešto pod ovim imenom.
Stomaklija je nastala kao
produkt stručnosti, strasti i znanja tehnologa Veroljuba Ljube Uroševića,
dugogodišnjeg tehničkog direktora Prokupca. Posle kreiranja recepture
pristupilo se kreiranju brenda koji se odlikovao odličnim odnosom cene i
kvaliteta, prijatnim ukusom, nepromenjivim aromatskim kompleksom. Rakija je
spadala u mešane rakije, ali udeo šljivovice nikada nije padao ispod 95%
destilata. Ostalo su bili destilati od drugog voća. Da bi se dobila ova
travarica rađena je hladna maceracija 12 lekovitih trava. Receptura je bila i
ostala tajna, ali znamo da je korišćena nana, vranilova trava, lincura, pelin,
hajdučka trava. Macerat se posle sipao u prepečenicu, a tehnolozi su se trudili
da rakija nikada ne bude sirova, neodležala, već se na tržište iznosila rakija
koja je mirovala najmanje tri meseca, a često i mnogo duže.
Svaka serija lekovitih trava
koja je išla za macerat bila je proveravana od strane tehnologa Prokupca i
stručnjaka za lekovito bilje Instituta Josif Pančić iz Beograda. Rakiju bi pre
odlaska na rafove probala ekipa tehnologa među kojima je godinama bio i odličan
stručnjak i doktor za šljivovicu Ivan Urošević. Međutim, postojala je i jedna
tajna zašto je Stomaklija imala toliko ujednačen i stalan kvalitet. Naime,
radnicima iz neposrednje proizvodnje bilo je dozvoljeno da konzumiraju
proizvode koje su pravili. U šali se govorilo da je neko odstupanje i moglo da
prođe sud mladih tehnologa, ali bi ga odmah otkrili radnici koji su bili
redovni konzumenti Stomaklije.
Rakija je bila ukusna, suptilno
aromatična, izbalansirana i prijatna. Nijedna biljka nije odskakala svojim
mirisom ili ukusom, bila je bezbedna i važila je za „najčistiju“ rakiju od koje
niste imali mamurluk. Na mirisu smo nalazili arome tek pokošene trave, sirupa za
kašalj koji smo voleli da pijemo kao deca i prodavnice začina. U ukusu je bilo
meda, pečenih lešnika, crnog čaja. Stomaklija je jednostavno i nepretenciozno
prijala. Najčešće je bila prva rakija koju bismo probali u životu, srknuli
bismo iz čepa sa dedom ili iz buklije kada bi nas neko zvao na slavlje.
Izvozila se svuda po svetu, u fabrici je
u svakom trenutku bilo 300 000 litara rakije koja je čekala svoju destinaciju.
Na kraju proizvodnje u bocu se ubacivala parafinisana grančica pelina koja nije
bila u punom cvatu. Dugo su kružili mitovi o ovoj grančici, neki su mislili da
je to barski bosiljak, neki su pominjali druge biljke. Ipak, do nas je došla
pouzdana informacija od tehnologa koji su godinama radili na ovom plemenitom
piću je da je u originalnom pakovanju Stomaklije, kao znak originalnosti
proizvoda, stavljana parafinisana grančica pelina.