Brendiranje tradicije na primeru jakih alkoholnih pića (Amerika, Škotska, Srbija)
Priča koja prati jedno alkoholno piće, mit koji ide uz
ukus, boju i miris, jedan je od ključnih faktora za nastanak i opstanak scene
obožavalaca i konzumenata. Srbija skoro ništa nije uradila kada je u pitanju
stvaranje prepoznatljivog imidža za svoje nacionalno piće. Ne da ništa nije
urađeno, nego je i ime Šljivovica
uzurpirano od strane drugih naroda i
kultura, ne možemo da izvozimo u mnoge zemlje sveta, a i ono malo što se radi
na skretanju pažnje na srpsku rakiju, koncentrovano je patetikom, prizemnim
folklorom i auto-stereotipima. Često se desi da manifestacije koje treba da promovišu
rakijsku kulturu prave više štete nego koristi, pa su takva događanja potpuno kontraproduktivna, podgrevaju stereotipe da je rakija piće za
‚‚razvaljivanje“ i da služi kao opravdanje za promociju primitivizma i
gluposti. Kako drugačije da objasnimo rakijade koje imaju takmičenja u brzom
ispijanju rakije, takmičenje u prevrtanju traktora, ili bacanju kamena sa
ramena u pijanom stanju? Ako u Youtube pretraživač ukucate reč rakija, prvo će se pojaviti spotovi za istoimene pesme grupe S.A.R.S. i Mileta Kitića.
Čak i tamo gde se ostvari neki napredak on se brzo
banalizuje kopiranjima, jednostavno nedostaje mašte i slobode u prezentaciji
srpske rakije. Takođe, na etiketama i deklaracijama
pojavljuju se tvrdnje da je određena rakija lekovita, da treba da se utrljava,
pije sa kašikom meda, a u bocu se stavljaju krstovi, zlato, mrtve zmije.
Jako dobar primer za ono što se zove Brendiranje kulture i tradicije predstavlja industrija škotskog single malt viskija i na takav pristup, naša je preporuka, treba da se ugledaju srpski rakijaši. Pored toga što ima odličan ukus i aromu, single malt viski ima promotere koji su na pametan način upotrebili keltsku tradiciju i mitologiju. Naime, postoji nekoliko principa koje su Škoti primenili, a svi oni se vezuju za činjenicu da moderni konzument jakog pića ne želi više brzo alkoholno zadovoljstvo, za koje je, budimo iskreni, votka neprevaziđeno piće. On želi svojevrsnu vremensku mašinu koja će ga pijenjem određenog pića izmestiti iz trenutnog društvenog okruženja i pružiti mu osećaj povratka u Stara dobra vremena i Zlatno doba koje predstvlja suprotnost svemu onom što ga u realnom životu čeka. On želi da se upusti u istraživanje, da nešto nauči i otkrije. Što ga neka priča odvede dalje, konzument više uživa i spremniji je da se veže za određeni brend, geografski prostor i određenu kulturu. Sve ovo je samo jedna od grana opšteg trenda izmišljanja tradicije, ali u isto vreme je i legitiman mehanizam formiranja mreže ljubitelja i potrošača.
Generalno, možemo primetiti dva pristupa vezivanja
tradicije za jako alkoholno piće, uslovno ih možemo nazvati američki i škotski
model. Naime, američka industrija burbona, usled nepostojanja dubljeg
istorijskog trajanja američke države, biva prinuđena da oko svoje industrije
formira mrežu legendi i priča koje se vezuju za političku istoriju Amerike. Pa
tako imamo burbone koji nose ime Thomas Jefferson, George Washington, uzimaju
se elementi iz Američkog građanskog rata (Rebel yell, Knob Creek)
ili vremena prohibicije. Pored ovoga, moćna
američka medijska mašinerija obilato pomaže stvaranju burbon mitologije, preko
filmova, serija, rok potkulture, magazina i slično. Voleo bih kada bi se
šljivovica iz nekog malog podruma pojavila i pomenula u nekom našem filmu, a
već dugo čekamo pesmu o šljivovici koja neće biti narodnjačka.
Škotski model, sa druge strane, mnogo je pogodniji za
srpsku industriju alkohola. Naime, Škoti su shvatili da je moderna istorija
škakljiva tema, pa ne romantizuju previše ni borbu protiv Engleza, ni učešće u
raznim ratovima po Evropi, već su celu priču pomerili u mitsku prošlost. Takođe, dosta se koriste legende vezane za
geografske spečifičnosti i atraktivne prirodne lokalitete. Ogroman broj viskija
ima u svom imenu reč Glen, što znači dolina, ili Loch što znači jezero. Pomenuću samo neke primere za ovo, viski Ben
Nevis je nazvan po najvišem vrhu u Britaniji za koju se vezuju desetine legendi
o vilenjacima i vilama, najsevernija škotska destilerija Highland park ima
viski Loki, nazvan po vikinškom bogu vatre, Ardbeg Konavrehen je viski sa
imenom poznatog morskog vira za koji se vezuju price o keltskim kraljevima. Kako
izgleda reklama za ovaj viski možete pogledati ovde:
Naše nacionalno piće definitivno zaslužuje kvalitetniju
prezentaciju i reklamu. Neke destilerije su to lepo počele, ali sve koje žele
da prave kvalitetnu šljivovicu treba da osmisle kampanju koja će konzumentu
imponovati kada pije najpopularnije srpsko piće. Bez svake sumnje, imamo mnogo
i priča i legendi u kulturi našeg naroda, za one koji nemaju ideju Rakija, uglavnom preporučuje knjigu
našeg profesora Sretena Petrovića, Srpska mitologija. Mora se prestati sa
rakijadama koje promovišu primitivizam, nasilje i pijanstvo, mora se prestati
sa pucanjem, lelekanjem, zdravičenjem. Vreme je da imponujemo onima koji žele
nešto da nauče o nama.
Bravo, bravo, bravo
ОдговориИзбриши