Pojedini internet marketinški stručnjaci, u stvarnosti najčešće samo priučene kursadžije, u potrazi su za što bržim i
isplativijim uhlebljenjem. Neki od njih, oni najpohlepniji, ne umeju drugačije
da dođu do novca osim da zagrabe kofom sa dna kace tuđih ideja. One najsvežije - već
su razgrabljene, rasprodate ili poklonjene, i to su one trenutno najpopularnije.
Nenaučeni da stvore novo, niti da samostalno pronađu ono staro i dobro, a naviknuti da koriste prečice u saznanju, ovakvi
uposlenici često pribegavaju „pozajmljivanju“ tuđih sadržaja. Ali ni to nije najveći
problem, niti greh. Većina ljudi verovatno nikada nije napisala knjigu ili barem
originalni, objavljeni naučni članak, ali svi smo čitali barem nekad neke knjige; u njima,
na samom kraju, stoji navedena korišćena bibliografija (u savremeno doba i vebografija), jer niko se naučen nije
rodio. Ali da bi neko završio, narodski rečeno, visoke škole, podrazumeva se da
je pre njih završio neke niže i osnovne. Tokom tog perioda naučimo kako da učimo. Nakon toga
naučimo da cenimo usvojeno znanje kao i izvor koji nam je u tome pomogao. U nauci to se zove princip proverljivosti. Kada neko
kaže da je u nečemu bio objektivan, to znači da je uzeo sve relevantne podatke u obzir. Ako podaci nisu njegovi, onda se navede i izvor podataka. Biti objektivan, dakle znači biti proverljiv.
A kako nešto proveriti, ako niste naveli izvor? Nema izvora, nema ni objektivnosti,
samim tim ni proverljivosti. E to se
onda zove plagijat. Lažno predstavljanje. Mućak - nešto izgleda kao jaje, ali nije jaje.
Studija slučaja: Servia
Ako ste mislili da je ovo tekst
o rakiji, varate se. Da znate još i ovo: bićete često prevareni i pre nego što neku novu rakiju probate. Na
etiketi može da piše jedno, proizvođač vam govori drugo, a u boci zna da bude nešto sasvim
treće. Ima dakle i ovakvih prevara, ali to još nije plagijat. Opet naglašavam: ovo nije tekst o
rakiji Servia. Ovaj tekst je samo reakcija
na marketinške tekstove o ovom brendu. Ako hoćete, ovaj tekst je i besplatna reklama nastala kao reakcija na reklamu za rakiju Servia. (pogledajte fotografije)
S druge strane, ovaj tekst i jeste o rakiji, a to je knjiga Rakija. Ova knjiga autora Vladimira Dulovića, Ilije Malovića i Zorana Radomana niti jeste niti bi trebalo da bude na dnu spominjane kace ideja. Desilo se, u ovom slučaju, da je ova knjiga poslužila kao tek tamo neko štivo koje je nepoznato lice za potrebe reklamiranja brenda Servia koristilo, ponegde doslovce, ponegde prepričano, ali nikad uz navođenje izvora.
S druge strane, ovaj tekst i jeste o rakiji, a to je knjiga Rakija. Ova knjiga autora Vladimira Dulovića, Ilije Malovića i Zorana Radomana niti jeste niti bi trebalo da bude na dnu spominjane kace ideja. Desilo se, u ovom slučaju, da je ova knjiga poslužila kao tek tamo neko štivo koje je nepoznato lice za potrebe reklamiranja brenda Servia koristilo, ponegde doslovce, ponegde prepričano, ali nikad uz navođenje izvora.
Na priloženim fotografijama možete da vidite verno prenesene objave (screenshots) sa profila "SERVIA prva srpska salonska rakija" na društvenoj mreži Fejsbuk, a koji postoje i na njihovom Instagram profilu. Ovakvih postova ima oko desetak, a objavljivani su u periodu maj - septembar ove godine. Gornji primer je pomalo i komičan: "konsultovan" je tekst o rakiji od kruške takiše koja zaista nakon sazrevanja u hrastovim buradima, postaje rakijski delikates, a primenjen je na bezbojnu viljamovku koja, po pravilu, ne sazreva u drvenim buradima, već odležava u inertnim sudovima.
Da ne dužim i zaključim. Svi volimo da
uživamo u rakiji sa izvora, ali malo ko je stvarno pije, i još manji broj nas za takvo iskustvo pošteno plaća.
Goveda! Tužite ih...
ОдговориИзбришиSlučajno znam dipl.marketinškog maga i slatko se nasmejah opisu.
ОдговориИзбриши