09.05.2019.

Yebiga



Rakija zanimljivog naziva je, po našem saznanju, prva američka rakija proizvedena u Srbiji. Dakle, ne rakija u Americi uvezena iz Srbije, već pravi američki brend. Ideja o rakiji za američko tržište rodila se kod Bila Gulda (Bill Gould) basiste i osnivača grupe Faith no More. Putujući širom sveta na turnejama, Bil se više puta našao u Srbiji, gde je i zavoleo dobru rakiju, ali kad god bi se vratio kući u Kaliforniju, niti je imao gde da je kupi, niti je iko od njegovih prijatelja imao pojma šta je to rakija. Ideja o uvozu i brendiranju rakije od šljive iskristalisala se na jesen 2017. godine. Od tada kreće dug put ka ostvarenju prvog cilja, a to je šljivova prepečenica pod nazivom Yebiga „Prva“. Rakija je morala da zadovolji američke standarde kvaliteta (jako nizak sadržaj metanola), dok je, s druge strane, trebalo pronaći proizvođača koji će moći da odgovori na tehnološke zahteve, ali i da proizvede dovoljne količine za ogromno buduće tržište. Rakijski prvenac pod ovim nazivom dolazi iz destilerije Tok gde inače nastaju odlične rakije (Zlatni tok i Stom). Dobiti ovakvu rakiju,  pre svega je tehnološki izazov. Domaće šljivove prepečenice u proseku imaju 6-8 grama metanola, dok je za američko tržište gornja granica 3 grama(!) Ova rakija dobijena je klasičnom dvostrukom destilacijom, s tim što je redestilacija rađena uz korišćenje rektifikacione kolone sa jednim podom. Tokom ukomljavanja korišćeni su selekcionisani kvasci i enzimi, čime je takođe zauzdano stvaranje nepotrebnog metanola. 


           
Jačina rakije spakovane u litarsku bocu je solidnih 43% alkohola, starost rakije je godinu i po dana, a sorta šljive čačanska rodna. Miris sadrži note mladog američkog viskija, pa čak i konjaka (enantni estri?) kao i diskretne note vanile i karamela. Ovu rakiju ne morate predugo zadržavati u ustima, dovoljne su dve sekunde. Ukus je tipičan za ovu sortu šljive, u isto vreme i slatkast i gorak, karakterističan za mlađe šljivove prepečenice. Osetićete i malo prijatnih nadimljenih nota. Naknadni deo ukusa je očekivano kratkotrajan, ali tik pošto umine, spremni ste za još jedan gutljaj. 

Da li je onda Yebiga easygoing rakija? Ne baš. Nije ni previše kompleksna. Na papiru, pre probanja, kod nje očekujemo nešto floralnog i voćnog karaktera, kao i nagoveštaj hrasta. Ova rakija ipak ide korak dalje; provevši 18 meseci u hrastovim buradima zapremine 500 litara u kojima su starili destilati za kupažu kasnije nazvanu Zlatni tok, dobila je na karakteru i zaokruženim organoleptičkim osobinama. Kada pogledate bocu i etiketu, prvo  što treba da imate na umu su velike američke prodavnice pića na čijim su rafovima postrojene stotine moderno dizajniranih etiketa. Crnohumorno dizajnersko rešenje u vidu stilizovane crno-bele umrlice je nešto što će upravo da iskače u šarenom moru viskija, burbona i tekila.  Na kraju, treba naglasiti da značaj ove rakije uveliko nadilazi njene senzorne karakteristike; iako mlada i dobijena od hibridne sorte šljiva, Yebiga „Prva“ je ledolomac u promociji srpske rakije. Ona donosi dobre vesti na severnoamerički kontinent, a prva rečenica u toj vesti glasi: Spremite se za vaše novo omiljeno jako alkoholno piće, rakiju iz Srbije!

                            Ocena - Velika srebrna - 88 od 100 bodova 





Faith no More - Introduce Yourself

8 коментара:

  1. Анониман09.05.2019. 22:39:00

    Odličan posao, makar u nameri, ima duha. Srećno!

    ОдговориИзбриши
  2. Nažalost ovo meni deluje kao parodija, pored svih "Zlatnih", "Dukata", "Starih"... u svet odlazi rakija "Yebiga" sa sve etiketom - umrlicom... na prvi pogled me podsetila na one "Jebenica"... "Mudara"... "LUdara" rakije. Verovatno će tamo da se pije iz malih čašica na ex... i gde onda ode ona priča o gospodskom piću u kome treba da se uživa... ili samo ja pojma nemam...

    ОдговориИзбриши
  3. Branko, nije parodija u pitanju. U jednom tekstu naglasili smo preteranu upotrebu na etiketama baš tih reči koje ste naveli: zlatna, stara itd. Rečju, ono što je kod nas trend, ne mora biti u dalekoj Americi. To je marketing. Svi se nadamo da će i konzumiranje ove rakije biti promovisano na način koji mi zagovaramo, ali to je već stvar proizvođača. Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  4. Naravno slažem se za zlatnu, staru... to napisah da nebi spominjao zvanične robne marke rakija za koje smatram da imaju kvalitet i pića i ambalaže za ta daleka tržišta. Ajd sad, bitno je da rakija ode preko okeana (a da nije namenjena isključivo našim ljudima) ali je isto tako bitno da je tamo dočekaju na pravi način... Lično rakiju smatram ozbiljnim pićem kojem treba posvetiti pažnju i kao proizvodjač i kao konzument, a ova rakija (njeno pakovanje) mi ne deluje tako... nadam se da grešim...
    Veliki pozdrav i naravno veliko poštovanje za Vaš dosadašnji rad.

    ОдговориИзбриши
  5. „Prva“ je ledolomac u promociji sPRske

    ОдговориИзбриши
  6. Анониман15.05.2019. 17:18:00

    Mislim da će Ameri vrlo brzo žargonski prozvati ovu rakiju Granny, imao sam potrebu da i ja prokomentarišem tekst, rakija koja je odlezala godinu i po se ne pakuje za "snobove" tako da ono što gore napisa Branko stoji, ali je ovo neko drugo piće i druga ciljna grupa Rodna je takođe logičan izbor obzirom da samo nje i Stenleja ima u neupitnim količinama u Srbiji. Lično mi je ovo dobra priča koja može imati i dobar kraj, pozdrav Dejan

    ОдговориИзбриши
  7. Анониман22.05.2019. 10:23:00

    У здравље, јебига!

    ОдговориИзбриши