Kada je u pitanju rangiranje
najkvalitetnijih rakija u Srbiji, tim bloga Rakija, uglavnom
smatra da nema relevatnije liste od one koju je napravila grupa profesora sa
Poljoprivrednog fakulteta, na čelu sa profesorom Nikićevićem 2009. godine. Takmičenje
je nosilo naziv „Izbor za najbolju srpsku šljivovicu svih vremena“, a uzimao se
period od 1900. do 2008. godine. Sa te liste smo recenzirali i degustirali
solidan broj rakija i sve su bile same šampionke.
Danas je pred nama jedna od
deset najbolje plasiranih rakija, naime, Dedina rakija iz
1988. godine, koja je osvojila deveto mesto na pomenutom takmičenju i sebe
uvrstila u srpsku rakijsku istoriju. Pravljena je od šljive Ranke, a najviše
vremena je provela u dudovom buretu, ukrtila je, zaokružila svoj buke i sama,
prirodno, postala rakijski ekvivalent za kvalitet. Kada kažem sama, pre svega
mislim na činjenicu da je ovo, kako bi Amerikanci rekli, Barrel Strength
rakija. To znači da nije alkoholna stepenaža spuštana dodavanjem destilovane
vode, već je procesom starenja alkohol isparavao i spuštao se do sadašnjih 55
stepeni.
Koliko god ova rakija imala
patinu starih srpskih rakija, ona je istovremeno veoma moderna, uzbudljiva i
„apdejtovana“. Naime, trenutno je u svetu prava revolucija pića koja dolaze u
svom najoriginalnijem obliku, direktno iz bureta, bez dodavanja bilo čega. Tu
novinu je, inače, uvela industrija burbona u Americi, a sada su to preuzele
škotske i irske destilerije viskija. Poenta je da se konzumentu prikaže što
prirodniji proizvod, ali da mu se i ostavi sloboda da se igra tehnologa i vodom
smanjuje procenat alkohola neposredno pre konzumiranja. Ovako se dobija jedna
specifična veza između proizvođača i konzumenta, veza koja bi trebalo da dovede
do identifikacije potrošača sa određenim brendom, destilerijom, regionom.
Vratimo
se na Dedinu rakiju iz destilerije Radoja Marića, koji pokušava da neosporni
kvalitet svog rakijskog porodičnog nasleđa spoji sa modernim tehnološkim
dostignućima i ekonomskom racionalnošću koju diktira tržište. Rakijsku priču
ove porodice počeo je Radojev deda Dragoljub, njemu je rakija i posvećena, a na
etiketi je njegova slika. Rakija se proizvodi i odležava u selu Vlaška, opština
Mladenovac.
Boja:
tamni ćilibar sa blagim crvenkastim tonovima
Miris:
šumske jagode, pečeni lešnik, tamjan, vrlo prijatan i izbalansiran miris. Već
sam miris nam govori da je pred nama moćna rakija, oseća se da je stepen
alkohola visok, ali bez bojazni da će nam nauditi.
Ukus:
konjak, menta, duvan, karamela. Izuzetno ukusna rakija, nije slatka, ukus je
suv i pun. Vinari bi rekli da ova rakija ima odlično izgrađeno telo. Bitno je
napomenuti da je tipičnost šljivovice očuvana, dovoljno je šljivasta. Takođe, postoji
jedna prijatna kiselina na kraju samog ukusa, nešto što podseća na koru zelene
jabuke.
Zaključak:
Ovo je definitivno rakijski raritet iz zaliha
porodice Marić. Jednostavno, ova rakija je simbol stare škole, one koja nije
znala za kompromise i tržišna balansiranja. Narod bi rekao, pečena je za kuću,
ne za prodaju.
Ocena - Velika zlatna - 94 od 100 bodova
Mutemath - Break the Same
Mutemath - Break the Same
требало би пробати
ОдговориИзбришиХех, ово потсећа на изјаву са краја многих огласа - "Вреди видети".
Избриши