Rakija zanimljivog naziva je,
po našem saznanju, prva američka rakija proizvedena u Srbiji. Dakle, ne rakija
u Americi uvezena iz Srbije, već pravi američki brend. Ideja o rakiji za američko
tržište rodila se kod Bila Gulda (Bill Gould) basiste i osnivača grupe Faith no
More. Putujući širom sveta na turnejama, Bil se više puta našao u Srbiji, gde je i zavoleo dobru rakiju, ali kad god bi se vratio kući u Kaliforniju, niti je imao
gde da je kupi, niti je iko od njegovih prijatelja imao pojma šta je to rakija.
Ideja o uvozu i brendiranju rakije od šljive iskristalisala se na jesen 2017. godine.
Od tada kreće dug put ka ostvarenju prvog cilja, a to je šljivova prepečenica pod nazivom
Yebiga „Prva“. Rakija je morala da zadovolji američke standarde kvaliteta (jako
nizak sadržaj metanola), dok je, s druge strane, trebalo pronaći proizvođača
koji će moći da odgovori na tehnološke zahteve, ali i da proizvede dovoljne
količine za ogromno buduće tržište. Rakijski prvenac pod ovim nazivom dolazi iz
destilerije Tok gde inače nastaju odlične rakije (Zlatni tok i Stom). Dobiti
ovakvu rakiju, pre svega je tehnološki
izazov. Domaće šljivove prepečenice u proseku imaju 6-8 grama metanola, dok je
za američko tržište gornja granica 3 grama(!) Ova rakija dobijena je klasičnom
dvostrukom destilacijom, s tim što je redestilacija rađena uz korišćenje
rektifikacione kolone sa jednim podom. Tokom ukomljavanja korišćeni su
selekcionisani kvasci i enzimi, čime je takođe zauzdano stvaranje nepotrebnog
metanola.
Jačina rakije spakovane u
litarsku bocu je solidnih 43% alkohola, starost rakije je godinu i po dana, a
sorta šljive čačanska rodna. Miris
sadrži note mladog američkog viskija, pa čak i konjaka (enantni estri?) kao i
diskretne note vanile i karamela. Ovu rakiju ne morate predugo zadržavati u
ustima, dovoljne su dve sekunde. Ukus
je tipičan za ovu sortu šljive, u isto vreme i slatkast i gorak, karakterističan za mlađe šljivove prepečenice. Osetićete
i malo prijatnih nadimljenih nota. Naknadni deo ukusa je očekivano kratkotrajan,
ali tik pošto umine, spremni ste za još jedan gutljaj.
Da li je onda Yebiga easygoing rakija? Ne baš. Nije ni
previše kompleksna. Na papiru, pre probanja, kod nje očekujemo nešto floralnog
i voćnog karaktera, kao i nagoveštaj hrasta. Ova rakija ipak ide korak dalje;
provevši 18 meseci u hrastovim buradima zapremine 500 litara u kojima su
starili destilati za kupažu kasnije nazvanu Zlatni
tok, dobila je na karakteru i zaokruženim organoleptičkim osobinama. Kada pogledate bocu i etiketu, prvo što treba da imate na umu su velike američke prodavnice pića na čijim su rafovima postrojene stotine moderno dizajniranih etiketa. Crnohumorno dizajnersko rešenje u vidu stilizovane crno-bele umrlice je nešto što će upravo da iskače u šarenom moru viskija, burbona i tekila. Na kraju, treba naglasiti da
značaj ove rakije uveliko nadilazi njene senzorne karakteristike; iako mlada i
dobijena od hibridne sorte šljiva, Yebiga „Prva“ je ledolomac u promociji
srpske rakije. Ona donosi dobre vesti na severnoamerički kontinent, a prva
rečenica u toj vesti glasi: Spremite se za vaše novo omiljeno jako alkoholno
piće, rakiju iz Srbije!
Ocena - Velika srebrna - 88 od 100 bodova
Faith no More - Introduce Yourself
Ocena - Velika srebrna - 88 od 100 bodova
Faith no More - Introduce Yourself
Odličan posao, makar u nameri, ima duha. Srećno!
ОдговориИзбришиNažalost ovo meni deluje kao parodija, pored svih "Zlatnih", "Dukata", "Starih"... u svet odlazi rakija "Yebiga" sa sve etiketom - umrlicom... na prvi pogled me podsetila na one "Jebenica"... "Mudara"... "LUdara" rakije. Verovatno će tamo da se pije iz malih čašica na ex... i gde onda ode ona priča o gospodskom piću u kome treba da se uživa... ili samo ja pojma nemam...
ОдговориИзбришиBranko, nije parodija u pitanju. U jednom tekstu naglasili smo preteranu upotrebu na etiketama baš tih reči koje ste naveli: zlatna, stara itd. Rečju, ono što je kod nas trend, ne mora biti u dalekoj Americi. To je marketing. Svi se nadamo da će i konzumiranje ove rakije biti promovisano na način koji mi zagovaramo, ali to je već stvar proizvođača. Pozdrav!
ОдговориИзбришиNaravno slažem se za zlatnu, staru... to napisah da nebi spominjao zvanične robne marke rakija za koje smatram da imaju kvalitet i pića i ambalaže za ta daleka tržišta. Ajd sad, bitno je da rakija ode preko okeana (a da nije namenjena isključivo našim ljudima) ali je isto tako bitno da je tamo dočekaju na pravi način... Lično rakiju smatram ozbiljnim pićem kojem treba posvetiti pažnju i kao proizvodjač i kao konzument, a ova rakija (njeno pakovanje) mi ne deluje tako... nadam se da grešim...
ОдговориИзбришиVeliki pozdrav i naravno veliko poštovanje za Vaš dosadašnji rad.
„Prva“ je ledolomac u promociji sPRske
ОдговориИзбришиHvala, ispravljeno.
ИзбришиMislim da će Ameri vrlo brzo žargonski prozvati ovu rakiju Granny, imao sam potrebu da i ja prokomentarišem tekst, rakija koja je odlezala godinu i po se ne pakuje za "snobove" tako da ono što gore napisa Branko stoji, ali je ovo neko drugo piće i druga ciljna grupa Rodna je takođe logičan izbor obzirom da samo nje i Stenleja ima u neupitnim količinama u Srbiji. Lično mi je ovo dobra priča koja može imati i dobar kraj, pozdrav Dejan
ОдговориИзбришиУ здравље, јебига!
ОдговориИзбришиU kom mestu srbije se moze kupiti mislim gde unapred hvala
ИзбришиНажалост, ова ракија се производи само за извоз, односно САД.
Избриши